Jack Ma laat zien dat China de belangrijkste consumentenmarkt ter wereld is.  De oprichter van Alibaba, de Chinese tegenhanger van webwinkel Amazon, heeft met koopjesfestijn  Singles’ Day de ultieme uitverkoopdag gecreëerd.

Zondag stond de teller bij de online koopjesdag binnen 5 minuten op meer dan 3 miljard euro. Dat is ongeveer evenveel als Amazon in de Verenigde Staten met de 36 uur durende Prime Day haalde afgelopen juli.

De bekende Amerikaanse uitverkoopdag Black Friday haalde afgelopen jaar een omzet van 5 miljard dollar. Maar daar zat Alibaba’s Singles’ Day zondag na twintig minuten al boven.

Singles’ Day zorgde uiteindelijk voor een recordbedrag van bijna 31 miljard dollar omzet op de handelsplatforms van Alibaba. Vorig jaar zette Alibaba op Guanggun Jie, zoals de dag in het Chinees heet, nog ruim 25 miljard dollar om.

LEES OOK $25 miljard omzet in slechts 24 uur: deze lessen biedt Alibaba’s Singles Day 2017 voor Nederlandse ondernemers die willen overleven

 

Singles' Day: uitverkoopfestijn

In tien jaar tijd heeft Alibaba van Singles' Day de grootste uitverkoopdag ter wereld weten te maken. De dag is oorspronkelijk in de markt gezet als een moment voor singles om zichzelf een keer te verwennen - vandaar de keuze voor 11-11. Maar inmiddels is het een breed koopjesfestijn. Het grootste in zijn soort ter wereld.

Alibaba is zelf geen webwinkel, maar exploiteert fora in China en daarbuiten waar webshops hun spullen kunnen verkopen. De gerapporteerde omzet betreft dus de waarde van de verkopen op de platforms van Alibaba, dat zelf een commissie ontvangt.

Apple, Xiaomi en Dyson doen goede zaken

De speciale feestdag werd zondag rond middernacht, plaatselijke tijd, met een grote tv-show afgetrapt. Toen het twaalf uur werd, stroomden de eerste bestellingen binnen.

Het ging niet alleen om consumentenelektronica, maar ook om luxe goederen. Volgens de South China Morning Post werden er zelfs dure auto’s gekocht. Vooral producten van Xiaomi, Apple en Dyson waren populair, meldde Bloomberg.

Singles' Day werd in de jaren negentig bedacht door vier studenten. Vanaf 2009 is het een koopfestijn op internet geworden. In dat jaar begon Jack Ma, de oprichter van Alibaba, 11 november te gebruiken om mensen naar zijn internetwinkels te lokken met speciale aanbiedingen.